- Категорія: Програма розвитку кафедри
- Опубліковано: 23 жовтня 2015
- Перегляди: 2912
ПРОГРАМА РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
ЗАГАЛЬНОГО МОВОЗНАВСТВА І ГЕРМАНІСТИКИ НА 2018-2023 р.р.
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
1. Обґрунтування необхідності створення Програми
Кафедру загального мовознавства і германістики було створено 1 вересня 2011 року (наказ № 392 від 25 серпня 2011 року НПУ імені М. П. Драгоманова) на базі кафедри германського і порівняльного мовознавства Інституту іноземної філології (нині факультет іноземної філології). З 2011 по 2015 рік кафедру очолювала доктор філологічних наук, професор Толчеєва Тетяна Станіславівна. З вересня 2015 року завідувачем кафедри стала доктор філологічних наук, професор, Відмінник Міністерства освіти України Корольова Алла Валер’янівна.
Університетський статус кафедри – випускова, професорсько-викладацький склад якої розробляє нові й актуальні для підготовки бакалаврів, магістрів філології, спеціалістів вищої кваліфікації – докторів і кандидатів філологічних наук (докторів філософії) науково-методологічні й навчально-методичні напрями сучасної лінгвістичної освіти, її теорії та методичний інструментарій, здотний запезпечити процес навчання і наукової діяльності.
Головний напрям роботи кафедри – розробка та впровадження в навчальний процес університетської підготовки фахівців різних спеціальностей інноваційних програм із теорії і практики міжкультурної комунікації (вивчення іноземних мов (фонетики, граматики, лексикології, стилістики та ін.), у зв’язку з культурою і традиціями їхніх країн, історією та сучасними соціально-політичними процесами тощо), загальної теорії і методології різних мов (природних і штучних) світу, із залученням найсучасніших мультимедійних технологій, передовсім, із застосуванням технологій корпусної лінгвістики (паралельних, мультимовних корпусів), які сприяють формуванню в майбутніх фахівців відповідних лінгвістичних компетенцій.
Предметність пізнавально-навчальних, методичних і науково-дослідницьких завдань кафедри полягає в комплексному системному аналізі, науковій репрезентації та формуванні лінгвістичних компетентностей у філологів та освітян щодо внутрішніх (фонетико-фонологічних, морфолого-синтаксичних, лексико-семантичних) особливостей виучуваних іноземних мов та зовнішніх (національно-культурних, історичних, соціальних, політичних тощо) факторів їх розвитку, а також функцій і ролі, стильового ресурсу й потенціалу в усіх сферах комунікативної і дискурсивної діяльності, здатності бути як інтелектуальним інструментом для конструювання наукової свідомості, так і дослідницьким й навчальним матеріалом для зіставлення з українською мовою, зокрема і для здійснення перекладацької діяльності.
Назва, статус і перспективні напрями роботи кафедри об’єктивовані сучасними суспільними вимогами до університетської освіти, тенденціями розвитку світового лінгвістичного знання, а також досвідом викладання в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова лінгвістично-орієнтованих дисциплін, що спираються на когнітивну лінгвокомпаративістику, зіставно-типологічну лінгвістику, теорію міжкультурної комунікації, теоретичну і прикладну лінгвістику, корпусну лінгвістику, впровадженням нових для університетської освіти спеціалізацій із юридичної лінгвістики, лінгвістичної експертизи, бізнес-лінгвістики (неймінгу).
У сучасному транскультурному глобалізованому світі, де інформатизація знань забезпечує конкурентність університетів як інституціональних центрів держави, мовнокультурна (зокрема й іншомовна) компетенція є індикатором цієї конкурентності. Кафедра загального мовознавства і германістики у цьому контексті виконує надважливу функцію – забезпечення достойного рейтингу НПУ імені М. П. Драгоманова у висококонкурентному середовищі світових університетів та відповідних університетських структур.
Напрями роботи кафедри відображені в її назві, які продовжують традиції назв кафедр вищих навчальних закладів України та водночас корелюють із аналогічними структурними підрозділами в інших світових рейтингових університетах, що дає підстави визначити науково-академічну перспективність роботи кафедри загального мовознавства і германістики.
Так, в Гельсінському університеті (University of Helsinki) (м. Гельсінкі, Фінляндська Республіка) функціонує аналогічна кафедра загального мовознавства (Department of General Linguistics), яка складається з двох секцій: загальної лінгвістики та технологій вивчення мов, які забезпечують виконання магістерскої програми полімовної комунікації “MonAKO”.
Дисципліна “Загальна лінгвістика” зорієнтована на вивчення природи людської мови, включаючи основні характеристики різних мов та їх загальні риси, а також теорії та методи, якими можна описати мови. Проводяться дослідження з вивчення змін у мовах, взаємозв'язків мови з іншими знаковими системами та їх значенням для людей. Технології вивчення мов – це комп'ютерна лінгвістика, яка за допомогою комп'ютерних програм обробляє результатати дослідження різних мов і мовних явищ, серед яких, наприклад, автоматична перевірка правопису та граматики, розпізнавання мовлення тощо.
У Стокгольському університеті (Stockholm University) (м. Стокгольм, Королівство Швеція) також є кафедра мовознавства (Department of Linguistics), де виконуються дослідження структурних відмінностей між мовами світу, як змінюються мови з часом тощо. Мови вивчають багатьма способами, наприклад, у розмовах між людьми, а головне, у великих текстових колекціях (тобто у корпусах текстів), які демонструють фактичний стан граматичних систем мов тощо.
В Бамбергському університеті (University of Bamberg) (м. Бамберг, Федеративна Республіка Німеччини) є кафедра загального мовознавства (Department of General Linguistics), яка вивчає ті ж проблеми, що і кафедра загального мовознавства та германістики НПУ імені М.П. Драгоманова та вище згадані аналогічні кафедри. Загальна лінгвістика у цьому університеті основну увагу зосереджує на виченні мов меншин та мовних спільнот Близького та Середнього Сходу (що зумовлено численними міграційними процесами).
У Чиказькому університеті (University of Chicago) (штат Чикаго, США) на кафедрі германістики (Department of Germanic Studies) виконуються магістерські програми з орієнтацією на вивчення національно-культурної специфіки мов, німецької філософської традиції, розробляються нові методики з психоаналізу мовної здатності носіїв германських мов тощо.
В Університеті Техасу в Остіні (University of Texas at Austin) (штат Техас, США) на кафедрі германістики (Department of Germanic Studies) студенти та аспіранти навчаються за програмами з вивчення мови, літератури та культури німецькомовних країн у транснаціональному та глобальному контекстах. Кафедра зорієнтована на вивченні важливості ролі культурної грамотності у все більш глобальному світі.
В Оксфордському університеті (Велика Британія) функціонує центр “Philosophy and Modern Languages”, в якому вивчають теоретико-філософські засади сучасних мов із метою систематизації найбільш релевантних мовних стратегій в аспекті розкриття їх комунікативного потенціалу. Подібна науково-навчальна проблематика під назвою “Linguistics and philosophy” розробляється в академічних програмах Массачусетського технологічного інституту та ін.
Як бачимо, департаменти, кафедри, освітні програми успішно функціонують майже в усіх рейтингових університетах світу.
Освітня та наукова перспектива кафедри загального мовознавства і германістики факультету іноземної філології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова визначена актуальними тенденціями розвитку університетських знань у світі, необхідністю створення та впровадження інтегрованих в академічний простір провідних університетів світу інноваційних програм, навчальних практик і наукових досліджень, формування фахових спеціалізацій, що є затребуваними у ринках праці сучасних соціумів, забезпечення студентоцентричних принципів навчально-методичної та науково-дослідницької роботи.
2. Прогноз тенденцій розвитку кафедри загального мовознавства і германістики
Кафедра загального мовознавства і германістики як структурний перспективний підрозділ у структурі Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова будує науково-академічну стратегію свого розвитку відповідно до завдань, визначених 1) у Законі України “Про вищу освіту”, з-поміж яких – входження України в загальноєвропейський освітній простір, що розглядається на державному рівні в контексті реалізації його соціально-економічних і культурних стратегій й у зв’язку з чим постає необхідність у підготовці філологів та освітян, а також спеціалістів вищої кваліфікації зі знанням кількох іноземних мов; 2) Статутом Університету та державною комплексною програмою його розвитку на 2018–2025 рр. На підтримку таких стратегій зорієнтована і загальнокультурна політика Ради Європи.
Пріоритетність напрямів роботи кафедри будується на науково-академічній традиції лінгвістичної освіти, інтегрованій у світовий університетський простір, якою передбачено:
– розробити та запропонувати для впровадження у навчально-науковий процес комплексну Концепцію викладання іноземних мов на базі корпусних технологій нового покоління;
– науково обґрунтувати й активізувати практичне впровадження в університеті нових спеціалізацій і магістерських програм для філологів з юрислінгвістики, лінгвістичної експертизи, бізнес-лінгвістики (неймінгу), що скоригує розвиток університетської лінгвістичної іншомовної підготовки студентів з програмами аналогічної підготовки у провідних університетах світу, а також забезпечить українську державу затребуваними на ринку праці необхідними фахівцями;
– підготувати навчальні плани, навчальні й робочі програми, науково-методичне й мультимедійне забазпечення з відповідних спеціалізацій;
– розробити і впровадити в навчальний процес принципово нові програми з викладання загального мовознавства (як науково-навчальної) й історії лінгвістики, де загальнотеоретичні лінгвістичні компетенції спиратимуться на знання феномена людини як носія конкретної мови і представника своєї культури у тісних взаєминах з носіями інших мов, а також як нащадка індоєвропейських етносів, на нову наукову базу з питань походження людської мови загалом та інших мов як її представників зокрема, на когнітивно-дискурсивний вектор сучасної лінгвістики, в рамках якої формуються нові наукові напрями розвитку науки про мову, одним із яких є корпусний підхід до вивчення мов світу;
– продовжити роботу над поданням до реєстрації збірника наукових праць Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 9. Сучасні тенденції розвитку мов у міжнародних наукометричних базах, зокрема і Web of Scienсе;
– продовжити роботу наукової проблемної студентської групи для розробки методики аналізу мовних явищ у національних корпусах (Британському національному корпусі), у паралельних і мультимовних корпусах, а також для підготовки матеріалів до укладання “Германо-романо-слов’янського корпусу текстів з лінгвоантропогенезу”;
– підвищувати науковий рівень викладачів кафедри відповідно до визначених стандартів і кваліфікаційних критеріїв системі атестації науково-педагогічних кадрів України;
– залучати студентів різних спеціальностей і факультетів до підготовки і проведення щорічного свята “День Європи в Україні”.
3. Концепція розвитку кафедри загального мовознавства і германістики
3.1. Орієнтири концепції
Принципи та орієнтири Концепції розвитку кафедри загального мовознавства і германістики Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова визначаються пріоритетними напрямами цього структурного підрозділу Університету. Напрями роботи зорієнтовані на створення інноваційної ефективної стратегії змін в освіті, що визначає конкурентну якість освітніх послуг. Синтез традиційних університетських підходів до освіти та інноваційного знання, методів, програм і спеціалізацій формує зміст гуманітарної підготовки фахівців нового часу й організації освітнього процессу, що інтегрований в загальноєвропейський освітній простір.
Завдання кафедри загального мовознавства s германістики полягають в:
– підготовці сучасних висококваліфікованих філологів і освітян, які здобувають фундаментальну університетську освіту й відповідну спеціалізацію, що поєднуються зі здатністю креативно мислити, застосовуваті інноваційні знання, мати фахові здібності й навички, що задовольняють сучасні суспільні потреби;
– лінгвістичному забезпеченні знань про фонетико-фонологічний, граматичний, лексико-семантичний потенціал виучуваної іноземної мови, її комунікативно-функціональний і дискурсивний ресурс, а також здатності студентів бути ефективними носіями науково-навчальної свідомості.
Орієнтири концепції розвитку кафедри загального мовознавства та германістики узгоджуються зі стратегічними завданнями, які передбачають: 1) системну роботу над інноваційними знаннями з розробки комплексної Концепції викладання іноземних мов на базі корпусних технологій нового покоління; 2) інтеграцію лінгвістичної освіти та її спеціалізованих напрямів у загальноєвропейський освітній простір і ширше – світовий освітній простір; 3) впровадження нових програм і принципів в іншомовну підготовку філологів і освітян; 4) зосередження колективу кафедри на розробці актуальної корпусно-орієнтованої лінгвістичної проблематики; розширення міжнародних зв’язків – активної участі у спільних освітніх і наукових проектах, публікаціях, симпозіумах і конференціях, участі у професійному університетському обміні викладачами та інших формах науково-навчального університетського спілкування.
Особлива увага в орієнтирах концепції надається публікаціям членів кафедри у міжнародних наукометричних базах, їх участі у грантових проектах, дослідницьких групах із міжнародним статусом, що розробляють важливі для України та світової лінгвістичної спільноти фахові проблеми.
Головним орієнтиром кафедри є реєстрація періодичного збірника наукових праць Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 9. Сучасні тенденції розвитку мов в різних авторитетних міжнародних наукометричних базах, пріоритеною з яких є Web of Scienсе.
3.2. Обґрунтування концептуальної ідеї розвитку кафедри загального мовознавства і германістики
Концептуальна ідея кафедри визначена її предметністю, завданнями та місцем у структурі Університету: кафедра працює як навчально-методичний та науково-дослідницький підрозділ Університету над забезпеченням сучасної лінгвістичної підготовки філологів і освітян факультету іноземної філології. Орієнтиром у роботі кафедри є зосередження на розробці корпусних технологій у навчанні іноземних мов, міжнародному оприлюдненні результатів наукової діяльності, що забезпечить входження Університету до світових рейтингів і сприятиме піднесенню статусу української науки і культури.
Робота кафедри має комплексний характер, в якому інтегровано навчально-виробничу і науково-дослідницьку діяльність, а кадровий резерв формується за рахунок підготовки кандидатів і докторів наук через аспірантуру й докторантуру.
4. Призначення, мета і завдання кафедри загального мовознавства і германістики
Кафедра загального мовознавства і германістики є випусковою для:
1) бакалаврів і магістрів спеціальностей: “035.041. Філологія. Германські мови та літератури (перша – англійська)”, “035.043. Філологія. Германські мови та літератури (перша – німецька)”, “035.051. Філологія. Романські мови та літератури (перша – іспанська)”, “035.052. Філологія. Романські мови та літератури (перша – італійська)”, “035.055. Філологія. Романські мови та літератури (перша – французька)”;
2) бакалаврів і магістрів спеціальностей: 014.02. Середня освіта (Мова і література (англійська, німецька, іспанська, італійська, французька).
На кафедрі функціонує аспірантура зі спеціальностей 10.02.15 – загальне мовознавство, 10.02.17 – порівняльно-історичне і типологічне мовознавство, 10.02.21 – структурна, прикладна і математична лінгвістика, а також докторантура зі спеціальності 10.02.17 – порівняльно-історичне і типологічне мовознавство.
Мета й завдання кафедри визначені систематичною навчально-методичною та науковою роботою, зорієнтованою на міжнародний досвід у впровадженні інноваційних підходів до навчання іноземних мов. Потенціал кафедри спрямований на виконання її завдань, визначених вище.
Спеціальні завдання кафедри визначені професійними можливостями колективу кафедри викладати студентам з інших країн іноземними та українською мовами, необхідною розробкою для таких цілей спеціальної навчально-методичної літератури.
5. Пріоритетні напрями роботи кафедри загального мовознавства і германістики
Відповідно до визначених завдань кафедр, пріоритетними напрямами її наукової, навчально-методичної, організаційної та патріотично-виховної роботи залишаються – забезпечення високої якості освіти, інноваційна зорієнтованість науково-дослідницьких робіт, професійна фахова підготовка та перепідготовка професорсько-викладацького складу, системна навчально-методична, наукова, організаційна і патріотично-виховна робота зі студентами, участь у міжнародних наукових проектах, конференціях, симпозіумах, дослідницька робота у студентських гуртках, проблемних групах, інших формах роботи зі студентами.
Освітня та науково-дослідницька стратегія розвитку кафедри на 2018-2023 рр. за змістом і функціями є студентоцентричною, пріоритетними завданнями якої є: орієнтація на сучасні суспільні запити студентства, що покладені в основу нової методологічної та методичної парадигми університетського викладання дисциплін мовознавчого циклу, де:
– дидактика статичного пасивного засвоєння лінгвістичного знання, наявного в попередньому досвіді різних наукових шкіл, грамматик, словників тощо, змінюється на дидактику динамічного, пошуково-креативного, інноваційно-технологічно зорієнтованого знання, що формує творчі навички, самостійну роботу студента з мовним матеріалом;
– дидактика абсолютизації традицій, незмінності світоглядних, ціннісних і фахових орієнтирів змінюється на дидактику еволюції традиції, гармонізації наукового світогляду з тенденціями інтелектуального розвитку сучасного глобалізованого транскультурного і мультикультурного світу;
– дидактика самодостатності енциклопедичного і професійного знання у студентській аудиторії змінюється на дидактику публічної оцінки, рейтингу критичного аналізу запропонованого викладачами матеріалу як відповідного сучасним тенденціям розвитку науки;
– дидактика локального виміру якості фахової освіти змінюється на дидактику міжнародних критеріїв оцінки знань і суспільних сфер їх застосування, що дозволить університетським мовознавцям бути конкурентоспроможними на ринку освітніх послуг.
– дидактика зосередженості на індивідуальних, переважно викладацьких наукових проектах змінюється на дидактику колективного наукового пошуку, з обов’язковим залученням до перспективних проектів студентів, аспірантів, міждисциплінарного фахового потенціалу науковців університету та НАН України.
6. Основні механізми реалізації Програми розвитку кафедри загального мовознавства і германістики
6.1. Організація навчального процесу та методичне забезпечення дисциплін кафедри в умовах створення загальноєвропейського освітнього порталу
Визначена Статутом університету головна мета освітньої діяльності кафедри – це підготовка конкурентоспроможних фахівців, які здобули необхідні знання та навички відповідно до загальнодержавних і міжнародних критеріїв та стандартів університетської освіти.
Комплексний характер діяльності кафедри загального мовознавства та германістики потребує від професорсько-викладацького складу кафедри забезпечення високого науково-теоретичного, навчально-методичного та фахового рівня роботи в аудиторії, що водночас спирається на інноваційні підходи в сучасній дидактиці вищої школи.
Основними механізмами реалізації Програми розвитку кафедри загального мовознавства і германістики є:
– інтеграція до європейської освітньої моделі, врахування досвіду, практик і стандартів європейського освітнього простору;
– поглиблення зв’язку теоретичної освіти з практикою, орієнтацією на мовнокультурні й комунікативні потреби суспільства, запити роботодавців;
– застосування у процесі навчання нових мультимедійних технологій, інтерактивних принципів викладання, нових форм контролю якості знань, що дозволить більш ефективно працювати у студентській аудиторії;
– створення на кафедрі робочих груп із моніторингу і вдосконалення якості освітніх программ, навчальних і робочих программ з навчальних дисциплін;
– підготовка навчально-методичних комплексів із дисциплін кафедри та іншої навчально-методичної літератури для самостійної роботи студентів;
– підтримка зв’язків з випускниками кафедри з метою вдосконалення освітнього процесу;
– постійне оновлення сайту кафедри як інноваційного тренду кафедри, інформаційного джерела про всі види її діяльності;
– вдосконалення консультаційної та індивідуально-методичної роботи: стажування, наукове консультування, взаємовідвідування та контрольні відвідування, відкриті заняття тощо;
– активізація в навчальному процесі різного типу практик, роботи проблемних груп, гуртків, що підвищують професійну підготовку фахівців;
– системне кваліфіковане керівництво курсовими, бакалаврськими, магістерськими дослідженнями;
6.2. Організація науково-дослідницького процесу
Науково-дослідницька робота кафедра організована на принципах науково-дослідницької роботи Університету. Перспектива діяльності кафедри в науково-дослідницькій роботі здійснюєтться за такими напрямами:
– визначення, формулювання та розробка нових напрямів мовознавчої науки, її актуальних проблем і дискусійних питань, дотичних до корпусного підходу;
– координація перспективної тематики і проблематики в лінгвістиці з інститутами НАН України, зарубіжними та українськими університетами;
– розширення наукових контактів і спільної дослідницької роботи в галузі міждисциплінарного наукового знання;
– участь у виконанні фундаментальних/прикладних наукових проектів за рахунок Фонду Державного Бюджету України;
– активізація публікацій у збірниках, включених до міжнародних наукометричних Баз даних з пріоритетністю баз Web of Science, Scopus;
– участь у наукових конференціях різних рівнів;
– підготовка та публікація наукових праць у різних виданнях (зокрема і за кордоном) із актуальних проблем мовознавства;
– підвищення вимогливості до керівників і консультантів аспірантів і докторантів у формулюванні тем, якості виконуваних досліджень, їх апробації та термінах захисту дисертацій;
– сприяння впровадженню наукових результатів в освітній процес;
– розвиток кадрового потенціалу кафедри.
Наукова, організаційна та патріотично-виховна робота зі студентами
Мета і завдання наукової, організаційної та патріотично-виховної роботи кафедри зі студентами полягає у формуванні гармонійної, креативної, технологічно грамотної особистості фахівця-філолога зі знанням іноземних мов й освітянина, науковця, громадянина України, в якому поєднуються глибокі знання, національна свідомість, громадянська позиція, духовність і культура, патріотизм.
Для досягнення поставленої мети кафедра працює в таких напрямах:
– активної взаємодії з органами студентського самоврядування, зокрема зі студентським профкомом, науковим товариством студентів і аспірантів імені Григорія Волинки;
– активізації роботи кураторів, керівників проблемних групп, наукових, гуртків і різних видів практик;
– підтримки й заохоченні студентів до наукової роботи, до участі в олімпіадах, різноманітних конкурсах, в підготовці святкування Державних свят та інших важливих дат тощо;
– підготовці наукових робіт студентів до участі у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт;
– активізації патріотично-виховної роботи в академічних групах, гуртожитку, під час проходження практик у закладах освіти, екскурсій та ін., у вихованні громадянської позиції і патріотичних почуттів, національної гідності, національної самосвідомості тощо.
План патріотично-виховних заходів розміщено на сайті кафедри: Режим доступу: http://www.kzmg.npu.edu.ua/golovna
Міжнародні та міжвузівські зв’язки кафедри загального мовознавства і германістики
Кафедра загального мовознавства і германістики Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова розширюватиме, поглиблюватиме і встановлюватиме нові міжнародні та міжвузівські зв’язки, враховуючи світову наукову й культурну перспективу сучасного мовознавства, піднесення статусу Університету та кафедри у міжнародній науковій комунікації.
Плідна постійна співпраця кафедри в міжнародних наукових структурах й організаціях, таких як Інститут литовської мови (м. Вільнюс, Литовська Республіка), Клайпедський університет (м. Клайпеда, Литовська Республіка), Варшавський університет (м. Варшава, Республіка Польща), Видавничий міжнародний центр “Cambridge Scholars Publishing Ltd” (м. Ньюкасл-апон-Тайн, Велика Британія), Університет Ла-Ріоха, (м. Логроньо, Королівство Іспанія) та інших країн має набути в діяльності кафедри нових вимірів.
Як організатор Міжнародної науково-прикладної конференції “Корпусна лінгвістика: розроблення технологій нового покоління” (м. Київ, 2018 р.) кафедра розвиватиме наукові зв’язки в різних формах наукового співробітництва з мовознавцями Європи й інших країн світу: передбачаються публікації професорсько-викладацького складу кафедри в наукових пріоритетних виданнях, що входять до міжнародних наукометричних баз даних Web of Science, Scopus; організаційна і редакторська робота зарубіжних учених у складі редакційної колегії періодичного збірника наукових статей “Науковий Часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9. Сучасні тенденції розвитку мов”, який зареєстровано у наукометричній базі Index Copernicus (ICV 2016: 52.80), а також подано заявки на включення журналу до наукометричних баз даних: ERIH PLUS, DOAJ, EBSCO, ULRICH’S PERIODICALS DIRECTORY, WEB OF SCIENCE (офіційний веб-сайт: http://www.sjnpu.com.ua); спільні наукові публікації, проведення психолінгвістичних експериментів із іноземними студентами у закордонних навчальних закладах, міжнародні проекти, конференції, наукове рецензування зарубіжних видань, участь у роботі редакційних колегій зарубіжних періодичних видань, що включені до наукометричних баз даних та ін.
Кафедра поглиблюватиме наукову інтеграцію через різні форми викладання профільних дисциплін викладачами із інших закордонних навчальних закладів, а також через обмін студентами й аспірантами.
Мета і завдання міжнародної співпраці кафедри – піднесення фахового авторитету філологів і освітян зі знанням іноземних мов НПУ імені М. П. Драгоманова, а також статусу Університету серед світової спільноти.
6.3. Підготовка професорсько-викладацького складу
Станом на вересень 2018 р. на кафедрі загального мовознавства та германістики працює 11 викладачів, з яких докторів наук, професорів – 2: Корольова А.В., Толчеєва Т.С.; кандидатів наук, доцентів – 2: Балабан О.О., Щербина С.М.; кандидатів наук, старших викладачів – 4: Машкіна О.М., Качанов В.І., Бінецька Д.І., Позніхіренко Ю.І.; старших викладачів без наукового ступеня – 1: Деревянко М.М.; викладачів – 2: Бородійчук Н.В., Назаров Б.О.
Кафедра працюватиме над підвищенням професійного рівня професорсько-викладацького складу та їхнього рейтингу шляхом:
– підготовки й атестації науково-педагогічних кадрів, що відповідають законодавству України й регламентовані відповідними документами Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова;
– підвищення вимог до професійного інноваційного викладання професорсько-викладацьким складом профільних дисциплін кафедри;
– залучення до викладацького складу кращих випускників магістратури й аспірантури;
– забезпечення викладання профільних дисциплін кафедри фахівцями, які мають науковий ступінь і звання, відповідні профілю кафедри наукові публікації;
– стажування та впровадження його результатів в освітню практику;
– підвищення якісного потенціалу кафедри через отримання наукових звань доцента і професора;
– підготовки науково-викладацьких кадрів через аспірантуру та докторантуру.
6.4. Перспективний план видання наукової і навчально-методичної продукції кафедри:
Кафедра працює над виданням такої наукової і навчально-методичної продукції:
Колективної монографії: “Корпусна лінгвістика: розробка технологій нового поколіннія” (2020 р.);
НМК: “Практична фонетика англійської мови” (2019 р.);
Словник ергонімів України й англомовних країн (2020 р.);
Кафедра розробляє фундаментальний науковий проект “Германо-романо-словянський корпус текстів з лінгвоантропогенезу: розробка технологій нового покоління” (керівник проекту – проф. Корольова А.В.) за рахунок Фрндів Державного Бюджету України (державна реєстрація № 0117U004901).
Уже створена База даних “Лінгвоантропогенез” (Режим доступу: https://veselka777.wixsite.com/mysite).
Крім того, професорсько-викладацький склад кафедри готує до друку монографії (Балабан О.О., Щербина С.М.), посібники, цикли статей з актуальних проблем корпусного підходу ди вивчення і навчання різних мов.
7. Основні умови успішної реалізації Програми розвитку кафедри загального мовознавства і германістики:
Основними умовами успішної реалізації Програми розвитку кафедри загального мовознавства і германістики є:
– ефективний добір науково-викладацького складу кафедри відповідно до професійного рівня, фахової спеціалізації та нормативних документів, що відповідають статусу університету і законодавству України;
– системна, послідовна й ефективна робота колективу кафедри над вирішенням поставлених у Програмі розвитку кафедри питань;
– ефективна співпраця з керівництвом факультету іноземної філології та іншими кафедрами та структурними підрозділами Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова з вирішення актуальних проблеми навчально-методичної, наукової, організаційної та патріотично-виховної роботи, які стоять перед колективом Університету, структурним підрозділом якого є кафедра загального мовознавства і германістики.
Програму підготувала завідувач кафедри загального мовознавства і германістики д. філол. н., проф. Корольова А.В.